Rakennusalan tyytyväisimmät asiakkaat löytyvät Peabilta, kertoo EPSI Ratingin toteuttama uudisrakentamisen toimialatutkimus. Erotumme vertailussa luotettavana ja yhteiskuntavastuullisena toimijana. Asiakkaat arvostavat myös huolenpitoamme ja asiakaspalvelumme laatua.
EPSI Ratingin vuosittaisessa tutkimuksessa mitataan rakennusyhtiöiden asiakastyytyväisyyttä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Uudisasuntorakentaminen 2022 -tutkimuksen mukaan asiakastyytyväisyytemme (77,8) on alan korkein, ja hieman korkeampi kuin vuotta aiemmin. Ero toimialan keskiarvoon (74,6) on selvä. Indeksi tuotetaan asteikolla 0–100, jossa yli 75 merkitsee erittäin tyytyväistä. Peab on vertailun ykkönen nyt jo viidettä kertaa.
Tuloksemme nousevat tutkimuksen jokaisella osa-alueella toimialan keskiarvoa korkeammalle. Näitä asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia osa-alueita ovat rakennusyhtiön imago, asiakkaiden odotukset, tuotteen ja palvelun laatu sekä se, miten hyvin asiakkaat kokevat saavansa rahalleen vastinetta.
Mistä asioista korkea asiakastyytyväisyytemme tarkalleen ottaen syntyy? EPSI Rating Finlandin maajohtaja Heidi Laitinen ja analyytikko Tuomas Toivonen kertovat videolla tutkimustuloksista, joissa Peab erityisesti erottuu edukseen suhteessa toimialan keskitasoon.
Luottamus ja palvelu asiakastyytyväisyyden perustana
Erotumme toimialalla luotettavana ja yhteiskuntavastuullisena rakentajana. Asiakkaamme myös arvostavat huolenpitoamme ja asiakkuuden helppoutta. Onnistuminen etenkin näissä asioissa siivitti meidät toimialavertailun kärkeen. Laadukas palvelu osaltaan selittää asiakkaidemme kokemusta Peabin luotettavuudesta: asiakaspalvelijoidemme koetaan olevan helposti tavoitettavissa, ja asiakkaamme kokevat saavansa heiltä kaiken tarvitsemansa avun.
Tyytyväisyys yhteydenpitoomme sekä rakennustyön aikana että muuton jälkeen on hyvin korkealla tasolla. Erityisesti muuton jälkeisessä yhteydenpidossa erotumme joukosta. Huolehdimme asiakkaistamme senkin jälkeen, kun asunnon avaimet on luovutettu, ja peräti 90 % asiakkaistamme kokee saaneensa riittävän opastuksen uuden asuntonsa käyttöön.
Tasalaatuisuus vahvuutena
Tutkimuksen mukaan työmme jälki on tasaisen laadukasta suhteessa alan muihin toimijoihin, oli kyse sitten uudiskohteen suunnittelusta tai itse rakentamisesta. Asiakkaamme ovat olleet erityisen tyytyväisiä asuntonsa pohjaratkaisuun ja virheettömyyteen. Tasalaatuisuus asuntokohteissamme ympäri Suomen osaltaan vaikuttaa asiakastyytyväisyyden korkeaan tasoon.
Kiitos asiakkaillemme palautteesta ja luottamuksesta
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että työmme asiakkaiden eteen on kantanut hedelmää. Henkilökohtainen palvelu, kunnolla rakentaminen ja vastuun kantaminen ovat meille sydämen asioita, jotka jatkossakin ohjaavat toimintamme kehittämistä. Kiitämme lämpimästi palautteesta ja luottamuksesta.
– Olemme todella ilahtuneita tutkimuksen tuloksista ja ykkössijasta asiakastyytyväisyydessä. Asiakkaidemme antama palaute on meille ensiarvoisen tärkeää, sillä sen pohjalta kehitämme toimintaamme edelleen. On todella hienoa huomata, että työmme on tuottanut tulosta, toteaa Peab Oy:n toimitusjohtaja Mika Katajisto.
Lisätietoja EPSI Rating -tutkimuksesta
EPSI Ratingin uudisasuntorakentamisen toimialatutkimus mittaa rakennusyhtiöiden asiakastyytyväisyyttä ja asiakasuskollisuutta sekä eri osa-alueiden vaikutusta asiakaskokemukseen. Nyt julkaistussa tutkimuksessa haastateltiin asiakkaita, jotka vastaanottivat ostamansa uuden asunnon vuonna 2022. Haastateltuja asunnonostajia oli kaikkiaan 950 kahdeksasta eri rakennusliikkeestä. Kyseessä on Suomen kattavin uudisrakennusalan tutkimus, jonka Rakennusteollisuus RT ja sen suurimmat jäsenyritykset teettävät vuosittain.
EPSI Rating Uudisrakentaminen 2022 -tutkimus
EPSI Ratingin tiedote